MagtArt - Gúgyela Tamás

Utoljára frissítve: 2012-02-02 10:20:33

 

GÚGYELA Tomás

 

Gúgyela Tomás agyag és széna keverékéből előállított hengere vízszintesen áll, mint egy ősi oszlop. A felszínen spirális nyílások kettős sorozata látható, amelyek a szoboroszlopot teljes hosszában követik. Gúgyela erről megjegyzi, hogy ifjúkorában, amikor fára mászott és fentről lenézett a földre, észrevette, ahogy a faágak alatta egy spirális szerkezeti mintát követtek. A mű előkészítéséhez hengercsövet használt, és bevonta azt az agyag-széna keverékkel amíg meg nem száradt. Az eljárás nagyon időigényes volt, türelem kellett hozzá. Ahogy a munka előrehaladt, világossá vált, hogy a művész ezt a munkáját építészetre való utalásnak tekinti. Néhány művésztanuló segítségével az agyagszéna keveréket régimódi technikával állította elő, azaz az anyag keverését láberővel végezték. Ezután Gúgyela a keveréket kézzel kente fel a függőleges szerkezet belsejére. Akár egy testöntvénynél, száradás után a műanyag hengert levágta a formáról. Így most a természet-szerkezet szabadon áll. Ami feltűnő, az az, hogy nagyon is emberi alkotásnak látszik, annak ellenére, hogy az anyagok alapvetően természetalapúak. A fény, amely belép ebbe a szoboroszlopba a spirális nyílásokon át, párbeszédet generál  az általunk érzékelt külső felület és a belső tér között. A fény kontrasztban áll a sötét belső területekkel. Az oszlop lehetne akár egy faalak, a nyílások helyén pedig az ágak lehetnének. Gúgyela felhívja a fi gyelmünket arra, hogy a magyar mitológiában a fa hét mennyországon keresztül nő. A fa a tudat hét szintjét köti össze. A legfelső szint, ahol Ata-Izisz, a mindenség Istene lakik. Gúgyela szobra egyszerre idézi a hagyományos házépítési gyakorlatot, a fát mint szobrászati formát, és egy még ezotérikusabb szellemiséget. Vizuális kihívás amely arra ösztökél minket, hogy belenézzünk és megtaláljuk ami belül van.

 

További információ
gugyelatomas@gmail.com